Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Valtuusto
Pöytäkirja 18.05.2022/Pykälä 36

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

 

Hyvinvointialueuudistuksen vaikutukset kuntayhtymään

 

Khall 17.01.2022 § 23 

 

Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä kirjoittaa:

 

" Hyvinvointialueuudistuksen vaikutukset kuntayhtymään

 

OmOhj § 21

Hyvinvointialueuudistus tulee muokkamaan merkittävästi kuntayhtymän asemaa, toimintaa ja tilannetta. Se vaikuttaa myös omistajien taloustilanteeseen. Erityisesti kiinteistöjen tilanne sekä tukipalvelujen järjestäminen kaipaavat sekä keskustelua, suunnittelua että linjauksia.

 

Kuntayhtymän johtajan esitys:

 

Käydään keskustelua aiheesta.

 

Omistajaohjausryhmä:

 

Käytiin keskustelu ja merkittiin tiedoksi, että BDO Oy:lta on tilattu kiinteistöjä ja tukipalveluita koskeva selvitys.

 

Yhall 24.11.2021 § 142

BDO on tehnyt perusselvityksen kiinteistöjen ja tukipalveluiden nykytilasta sekä erilaisista vaihtoehdoista, miten toimia niiden suhteen hyvinvointialueiden muodostuessa. Selvitys kuvaa perusvaihtoehdot ja niiden vaikutukset. Kuntajohtajat, kuntien kiinteistö- ja talousjohto sekä kuntayhtymän vastaavat viranhaltijat ovat käsitelleet selvitystä ja käyneet keskustelun etenemisestä. Liitteenä on sekä BDOn selvitys että asiaa koskevaa materiaalia hyvinvointialueen valmistelusta. Kuntayhtymäjohtaja antaa tarkemman selostuksen asiasta.

 

Kuntayhtymän johtajan esitys:

 

Merkitään saadut materiaalit ja selostus tiedoksi. Käydään niiden pohjalta linjaava keskustelu jatkovalmistelun tueksi.

 

Yhtymähallitus:

 

Merkittiin tiedoksi ja käytiin linjaava keskustelu jatkovalmistelun tueksi.

 

OmOhj § 25

Hyvinvointialueuudistuksesta on tullut esitys ja pyyntö ottaa kantaa mahdolliseen yhteiseen selvitykseen koskien ruokapalveluiden järjestämistä hyvinvointialueella. Kuntajohtajat ovat käyneet tahoillaan keskusteluja tahtotilasta sekä tukipalveluiden osalta että kiinteistökokonaisuudesta. Myös keskustelua mahdollisesta laajemmasta yhteistyöstä Rannikon alueella on käyty.

 

Kuntayhtymän johtajan esitys:

 

Käydään keskustelua aiheesta ja linjataan jatkovalmistelua.

 

Omistajaohjausryhmä:

 

Käytiin jatkovalmistelua linjaava keskustelu.

 

Yhall 15.12.2021 § 171

Omistajaohjausryhmä on käynyt läpi tilannetta ja pohtinut eri vaihtoehtoja. Kuntajohtajat ja kuntayhtymän johtaja kävivät myös neuvottelun, jossa oli mukana kuntayhtymän kuntajohtajien ja kuntayhtymäjohtajan lisäksi Kalajoen kaupunginjohtaja. Neuvottelussa kartoitettiin Rannikon alueen mahdollista yhteistä tahtotilaa.

 

Kiinteistöt

 

Neuvotteluiden perusteella kiinteistöjen osalta näyttäisi järkevimmältä ratkaisulta pyrkiä nykyisen kuntayhtymän alueen yhteiseen sotetilojen yhtiöön. Yhtiöön kerättäisiin nykyinen kuntayhtymän kiinteistöomaisuus sekä kuntien omistamat sotepalveluiden käytössä olevat kiinteistöt. Myös kiinteistöhuolto tulisi tähän yhtiöön. Ennen yhtiön muodostamista on selvitettävä ja ratkaistava mahdolliset veroseuraamukset. Niiden osalta on toivottavaa, että myös valtakunnan tasolla löydetään varainsiirtoveroon liittyvä järkevä ratkaisu. Ennen lopullista ratkaisua on myös selvitettävä ARAn avustuksen vaatimukset erityisesti Siikajoen Mäkelänrinteen ja mahdollisen tulevan Pyhäjoen hankkeen osalta. Yhtiö tulee muodostaa muutoinkin taloudellisesti terveelle pohjalle, jotta se voi tarjota kiinteistönsä täysimittaisesti hyvinvointialueen käyttöön ja pitää huolta niiden kunnosta ja kehittämisestä turvaten näin osaltaan palveluiden saatavuus ja saavutettavuus alueella.

 

Tukipalvelut

 

Varsinaisten tukipalveluiden osalta on periaatteessa olemassa useampia vaihtoehto ja sekä niiden sisällön että omistajapohjan osalta.

 

Ruokapalvelut

 

Ruokapalveluiden osalta Raahen kaupunki tuottaa soteruuat kuntayhtymän kiinteistössä. Jos mitään ei tehdä, ko. palvelut ja henkilöstö siirtyvät hyvinvointialueelle ja muu ruokapalvelu jää kaupungille. Siika- ja Pyhäjoen osalta tilanne on monimutkaisempi yhteiskeittiöiden takia, jotka osin myös sijaitsevat sotekiinteisössä. Näin ollen sote- ja muun ruuan valmistuksen erottaminen on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdotonta. Ruokapalveluiden osalta pidetään tehokkuuden lisäksi tärkeänä raaka-aineiden hankintaa (lähiruoka/elinvoima) sekä terveydellistä merkitystä. Myös taloudellisuus sekä omistajaohjauksen mahdollisuus on otettava huomioon vaihtoehtoja pohdittaessa. Neuvotteluissa on noussut esiin myös varteenotettava vaihtoehto Rannikon yhteisestä ruokapalveluyhtiöstä. Se voisi olla tarvittaessa, ja jos tarkastelu sen kannattavaksi osoittaa, omistuspohjaltaan jopa laajempi esimerkiksi pitäen sisällään Jokilaakson alueen, mutta tätä isom mat kokonaisuudet koetaan liian suuriksi ja hallitsemattomiksi. Niissä ei todennäköisesti saavuteta tehokkuushyötyjä, kuljetusmatkat pitenevät kohtuuttomiksi ja niiden ohjaaminen käy liian vaikeaksi. Jos yhtiö on nykyisen kuntayhtymän aluetta suurempi, se voi olla järkevä muodostaa 2 tai 3 sisäisen palvelualueen periaatteella. Yhtiö tuottaisi todennäköisesti kaikki ruokapalvelut alueella.

 

Siivouspalvelut

 

Siivouspalvelut on tällä hetkellä hoidettu kaikkialla erillään ruokapalveluista. Näin ollen niiden osalta on periaatteessa mahdollista tehdä hyvinkin monenlaisia ratkaisuja. Sotesiivousta tekevät henkilöt ja toiminto siirtyvät hyvinvointialueelle sellaisenaan, jos mitään ei tehdä. Niiden yhdistämistä osaksi kiinteistöyhtiötä ei ainakaan tässä vaiheessa pidetä tarkoituksenmukaisena. Myös ruokapalvelukokonaisuuteen yhdistämistä tulee harkita tarkoin sekä tehokkuuden että synergian näkökulmasta. Samoin on hyvä tarkastella siivouspalvelun osittaista tai koko palvelun hankkimista yksityisiltä palvelutuottajilta, jota jo nyt tehdään osassa kohteissa.

 

Kuntayhtymän johtajan esitys:

 

Käytyjen neuvottelujen ja selvitysten perusteella kuntayhtymän päättää liittyä Hyvinvointialueen esittämään tukipalveluselvitykseen. Tarkastelussa on hyvä ottaa huomioon ylläkuvatut näkökulmat. Selvityksessä on aidosti käytävä läpi erilaiset vaihtoehdot sekä sisällön, omistajapohjan/koon, ohjattavuuden sekä erityisesti tehokkuuden ja taloudellisuuden näkökulmasta. Selvityksen on otettava huomioon myös vaikutukset kuntiin, niiden toimintaan ja talouteen.

 

Yhtymähallitus:

 

Esitys hyväksyttiin. "

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus merkitsee asian tiedoksi.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
___________

 

 

 

Khall 02.05.2022 § 142 

 

Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän yhtymähallitus kirjoittaa 30.3.2022:

 

" OmOhj 24.1.2022 § 5

Hyvinvointialueen valmsitelu on tältä osin edennyt ja kuntiin on tullut esitys, jonka pohjalta jatkoselvitystä tehdään. Selvitykseen nimetään myös ohjausryhmä, johon voi esittää kuntaedustajia.

 

Kuntayhtymän johtajan esitys:

 

Käydään keskustelu selvityksen etenemisestä, siinä olevista linjauksista sekä ohjausryhmien kokoonpanosta kuntaedustajineen.

 

Omistajaohjausryhmä:

 

Käytiin asiasta keskustelu.

 

Esittelijä 

Kuntayhtymän johtaja Marjukka Manninen

 

Tukipalvelujen osalta hyvinvointialueen valmistelussa on meillään edellä kuvatut selvitykset. Ne valmistunevat huhtikuussa. Selvitysten pohjalta nykyiset toimijat ottavat kantaa, lähtevätkö ne mukaan perustettaviin inHouse-yhtiöihin. Kriittiset tekijät asian osalta on kuvattu yllä.

 

Kiinteistöjen osalta tilanne on jonkin verran selkeämpi. Lainsäädäntö lähtee siitä, että siirtymäajan (3+1v) jälkeen vain yhtiö voi toimia vuokranantajana hyvinvointialueen sotetoiminnoille. BDOn selvityksen ja käydyn keskustelun perusteella järkevin ratkaisu on edetä kuntayhtymän pohjalle rakennettavaan kiinteistöyhtiöön. Yhtiöön siirrettäisiin kaikki kuntayhtymäkuntien (Raahe, Pyhäjoki ja Siikajoki) omistamat sotekäytössä olevat kiinteistöt.

 

Jotta kiinteistöyhtiö voi toimia lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä terveellä pohjalla, on sen toiminta ja talous syytä tutkia riittävän tarkoin. Erityisesti yhtiön muodostaminen vaatii myös siihen erikoistuneen toimijan apua ja näkemystä. Tämän vuoksi on syytä viipymättä tilata jatko-osa BDOn selvitykselle, jonka avulla yhtiö muodostetaan.

 

Selvityksen osalta on tärkeää selvittää,

  • mitä yhtiö tulee sisältämään eli pelkät kiinteistöt vai myös palveluita ja jos palveluita, niin mitä palveluita. Erityisen tarkoin on huomioitava palveluiden resursointi ja siihen liittyvät tarkoituksenmukaiset ja tehokkaat työnkuvat ja niiden yhdistelmät
  • terve taloudellinen pohja huomioiden nykytila sekä tulevaisuuden investoinnit
  • optimaalinen ajankohta yhtiöittämiselle huomioiden sopimusten tulkinta uudistuksessa, valmistuvan vuokra-asetuksen sisältö sekä sen vaikutukset(/tulkinnat) vuokran määräytymiseen ja sopimusten siirtymiseen
  • veroseuraamukset   

 

Päätösehdotus

Käynnistetään selvitys yhteisen kiinteistöyhtiön muodostamiseksi kuntayhtymän sekä sen omistajakuntien sotekiinteistöistä.

 

Päätös

Esitys hyväksyttiin.

 

 

Yhtymähallitus 30.03.2022 § 32  

3758/00.05/2022      

 

Valmistelija

Kuntayhtymän johtaja Marjukka Manninen

 

Esittelijä 

Kuntayhtymän johtaja Marjukka Manninen

 

Päätösehdotus

Käynnistetään selvitys yhteisen kiinteistöyhtiön muodostamiseksi kuntayhtymän sekä sen omistajakuntien sotekiinteistöistä.

 

Päätös

Esitys hyväksyttiin.

 

Merkittiin pöytäkirjaan, että tämä asiakohta 22 käsiteltiin asiakohtana 18. "

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus merkitsee asian tiedoksi ja lähettää asian tiedoksi valtuustolle.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________

 

 

 

Valt 18.05.2022 § 36  

10/00.04.01/2022 

 

 

Päätös:

Valtuusto merkitsi asian tiedoksi.
__________

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa