Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 19.08.2024/Pykälä 220



 

Tietopyyntö koskien Pyhäjoen terveyskeskuksen toimintaa

 

Khall 19.08.2024 § 220  

115/07.01.04.00/2024 

Taustaa

 

2020-luvulla sote-palvelut on tuotettu Pyhäjoella edullisesti. Tarvevakioitujen sote-kustannusten seurannassa Pyhäjoki on ollut hyvinvointialueen edullisin, mikä kertoo palvelujen saatavuuden olleen tarpeen mukainen ja resurssien oikein mitoitettuja. Näin ollen väestön terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävien palvelujen toteuttamiseen olemassa olevaa palvelutuotantoa ja resursseja voidaan pitää tarpeellisena Pyhäjoella.

 

Tilastojen valossa vuositasolla (THL Sotkanet 2021 ja 2022 / 1000 asukasta) perusterveydenhuollon avohoidon lääkärikäyntejä on Pyhäjoella toteutunut keskimäärin 3000, perusterveydenhuollon lastenneuvolan lääkärikäyntejä vajaa 600 ja äitiysneuvolan lääkärikäyntejä keskimäärin 160. Perusterveydenhuollon mielenterveyskäyntejä (muu kuin lääkäri) on toteutunut noin 70.

 

Hammaslääkärikäyntejä terveyskeskuksessa 0-17-vuotiailla on toteutunut vajaa 1700, 18-64-vuotiailla reilut 650 ja 65-vuotta täyttäneillä noin 600 käyntiä.

 

Pyhäjoen terveysasemalla käyntejä vuonna 2021 oli seuraavasti, lääkärikäyntejä 2322, hoitajakäyntejä 3303, hammashoidon käyntejä 2689 ja lastenneuvola- ja äitiysneuvolakäyntejä 741. Kokonaisuudessaan vastaanottopalveluiden nettokustannukset olivat vuonna 2021 yhteensä n. 1,1 Me / 366 euroa / asukas.

 

Pyhäjoella sote-yksikössä tuotettavat palvelut ja palvelujen tuottamiseen tarvittavat resurssit määrittyvät väestön tarpeen ja ikärakenteen perusteella. Pyhäjoen asukaslukuun, ikärakenteeseen ja sairastavuuteen perustuva terveyspalvelujen tarveindeksi on 3476. Tämä tarkoittaa hyvienvointialueen tekemien laskelmien mukaan vähintään kahden lääkärin ja hammaslääkärin työpanosta Pyhäjoella. Sote-yksikössä tarvittavat, tehokkaat palvelukokonaisuudet ovat lääkärin ja hammaslääkärin vastaanottojen lisäksi sairaanhoitajan vastaanotto, suuhygienistin vastaanotto, äitiysneuvolan palvelut, lastenneuvolan palvelut, päihde- ja riippuvuustyön ja mielenterveystyön peruspalvelut, sosiaalihuollon peruspalvelut (mm. perhetyöntekijä) sekä näytteenottopalvelut.

 

Nykytilanne

 

Pyhäjoen terveysaseman infopiste on ilmoitettu suljettavaksi 1.8.2024 lähtien ja lisäksi terveysasema on jatkossa auki 3 pv / vk vain ajanvarauksella. Laboratorion näytteenotto tulee olemaan avoimena vain yhtenä päivänä 3 h.

 

Pyhäjoen kunnan henkilöstö ja luottamushenkilöt ovat saaneet päätöksestä tiedon lehti-ilmoituksen kautta (Kuulumiset lehti 17.7.2024).

 

Valmistelijana on toiminut sivistysjohtaja Elina Vehkala.

 

Ehdotus (kunnanhallituksen puheenjohtaja):

Pyhäjoen kunnanhallitus päättää pyytää hyvinvointialue Pohteelta tietopyynnön kautta

- selvityksen perusteluineen siitä, että miten ja missä on päätetty Pyhäjoen terveysaseman toimintojen supistamisesta, sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanottoaikojen vähentämisestä 1.8.2024 alkaen
- vastauksen perusteluineen siihen, että onko päätöksenteko ollut avointa, osallistavaa ja hyvän hallintotavan mukaista
- selvityksen ennakkovaikutusten arvioinnista koskien palvelutarjonnan supistamista Pyhäjoella ja tarvittavien palvelujen hankkimista mm. Kalajoelta, Raahesta ja Oulusta sekä kustannusvaikutuksia kuntalaisten arkeen (matkakulut, ajankäyttö, työstäpoissaolo)
- selvitystä siitä, että miten sosiaali-, perhe-, terapia- ja päihdepalvelut hoidetaan Pyhäjoella tulevaisuudessa

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - - -
Merkittiin, että kunnanjohtaja Matti Soronen poistui esteellisenä kokoushuoneesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä toimi kunnanhallituksen puheenjohtaja Antti Tornberg.
__________