Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 20.11.2023/Pykälä 284


 

Matinsaaren infrastruktuurin suunnittelu ja rakentaminen / Ohjausryhmän nimeäminen/ Infrasuunnittelun tarjouspyyntö / Suunnittelun hankintapäätös / Vesilupahakemus / AVI:n selityspyyntö PSAVI/3066/2023

 

Khall 30.08.2021 § 307 

 

Valtuusto on hyväksynyt Matinsaaren osayleiskaavan 11.11.2020 § 82 ja kaava on saanut lainvoiman 15.1.2021.

 

Pyhäjoen kunnan tulee suunnitella ja rakentaa alueen infrastruktuuri sekä budjetoida suunnittelu ja rakentaminen taloussuunnitelmakaudelle 2022-2024.

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus

1) antaa seuraavan ohjeellisen aikataulun suunnittelun ja rakentamisen toteuttamiseksi:
- esisuunnittelun käynnistäminen 9/2021
- suunnittelu 2022
- rakentaminen 2022-2023
- tonttien luovuttaminen 3/2023

2) päättää esittää valtuustolle, että suunnittelu ja rakentaminen budjetoidaan vuosille 2022-2023

3) nimeää hankkeelle seuraavan ohjausryhmän:
- Mikko Koskela, puheenjohtaja
- Sauli Mankinen
- Tero Kahlos
- Aimo Korpi
- Heikki Hirvikoski, sihteeri
- Matti Soronen

Ohjausryhmä raportoi kunnanhallitukselle kirjallisesti ( 1 A4) neljännesvuosittain.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________

 

 

 

Valt 22.09.2021 § 111 

 

 

 

Päätös:

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.
___________

 

 

 

Khall 22.11.2021 § 403 

 

 

Ohjausryhmä on kokoontunut kolme kertaa ja laatinut oheismateriaalina olevan Matinsaaren infrasuunnittelun tarjouspyynnön luonnoksen.

Tarkoituksena on julkaista se kansallisen kynnysarvon ylittävänä Cloudia -järjestelmän kautta siten, että tarjousaika päättyy joulukuun puolivälissä. Suunnittelutyön tulisi valmistua 2.5.2022.

Suunnittelu ja tuleva rakentaminen tehdään yhteistyössä Pyhäjokisuun Vesi Oy:n kanssa. Tilaajana toimii Pyhäjoen kunta, mutta kustannukset jaetaan tarjoushinnan perusteella osapuolille. Suunnittelua ohjaa kunnanhallituksen nimeämä ohjausryhmä.


Tarjouspyyntöä täydennetään vielä laatupisteytyksen ja kelpoisuusehtojen osalta ja se julkaistaan tässä vaiheessa ehdollisena, koska vuoden 2022 talousarviota ei ole vielä vahvistettu. Tarjouspyyntö on kuitenkin tarpeen saada laskentaan, jotta heti alkuvuodesta saadaan työ käyntiin.

 

Suunnittelun hankinta tuodaan kunnanhallituksen päätettäväksi.
 

Ehdotus:

Kunnanhallitus päättää
- hyväksyä oheismateriaalina olevan tarjouspyyntöluonnoksen julkaistavaksi tarjouspalvelu.fi -sivuston kautta;
- valtuuttaa ohjausryhmän ja teknisen johtajan tekemään tarjouspyyntöön tarvittavat teknisluonteiset muutokset sekä täydentämään sitä aikataulujen ja kelpoisuusehtojen osalta.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________

 

 

 

Khall 17.01.2022 § 10 

 

 

Vuoden 2022 talousarvioon on varattu Matinsaaren infran suunnitteluun ja rakentamiseen 1.200.000 €, josta 100.000 euroa suunnitteluun. Vesihuollon suunnittelun ja rakentamisen osuuden on budjetoinut Pyhäjokisuun Vesi Oy.

Pyhäjoen kunta toimii suunnitteluhankkeen tilaajana molempien osalta, mutta kustannukset jaetaan erikseen kunnalle ja Pyhäjokisuun Vesi Oy:lle.

 

Infrasuunnittelun tarjouspyyntö on ollut laskennassa kansallisen kynnysarvon ylittävänä hankintana 9.12.2021 - 11.1.2022 klo 12:00 välisenä aikana tarjouspalvelu.fi -palvelun kautta. Tarjouspyyntö liitteenä.

 

Määräaikaan mennessä saatiin kolme tarjousta, jotka kaikki olivat muodollisesti hyväksyttäviä.

 

Tarjouksen jättivät

-          Plaana Oy

-          Maveplan Oy

-          FCG Finnish Consulting Group Oy

Avauspöytäkirja liitteenä.

 

Tarjouspyynnön mukaan tarjouskilpailun voittaa tarjous, joka on tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut ehdot täyttävistä toimittajien tarjouksista hinnaltaan edullisin.

 

Edullisimman vertailuhinnan 185.250,00 € (alv0%) on jättänyt Maveplan Oy, jonka tarjouksessa Pyhäjokisuun Vesi Oy:n osuus on 35.000,00 € (alv0%)ja kunnan osuus 142.850,00 € (alv0%). Vertailuhintana käytetään varsinaisten suunnitteluhintojen lisäksi tarjouslomakkeelle kirjattuja yksikköhintoja.

 

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä.

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus päättää

- valita Matinsaaren infran suunnittelukonsultiksi Maveplan Oy:n vertailuhinnalla 185.200,00 € (alv0%),
- valtuuttaa kunnanjohtajan ja teknisen johtajan allekirjoittamaan suunnittelusopimuksen kunnan puolesta,
- antaa päätöksen tiedoksi valtuustolle.

 

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________

 

Muutoksenhaku: Hankintaoikaisu ja markkinaoikeus

Tiedoksi: Tarjoajat (sähköinen tiedoksianto Cloudian kautta)

 Hankkeen ohjausryhmä

 

Valt 26.01.2022 § 3 

 

 

 

Päätös:

Valtuusto merkitsi päätöksen tiedoksi.
__________

 

 

 

Khall 27.02.2023 § 47 

 

 

Matinsaaren infran suunnittelulle oli vuoden 2022 talousarvion investointiosassa kunnan osuudelle 200.000 € määräraha. Suunnittelu on saatu päätökseen joulukuussa 2022. Suunnittelukokouksia pidettiin ohjausryhmän ja suunnittelijoiden kesken seitsemän kappaletta maalis-ja marraskuun 2022 välisenä aikana. Muistiot ovat oheismateriaalina.

Lopulliset suunnitelmat on päivätty 29.11.2022.

 

Suunnittelun kokonaiskustannuksiksi tuli kunnalle noin 179 t€. Pyhäjokisuun Vesi Oy on maksanut vesihuollon suunnittelukustannukset, jotka olivat noin 43 t€.

 

Katusuunnitelmat asetetaan nähtäville sen jälkeen, kun asemakaava on vahvistettu.

 

Ehdotus:

 

Kunnanhallitus päättää
- hyväksyä liitteenä olevan vesilupahakemuksen ja sen liitteiden lähettämisen aluehallintoviraston käsittelyyn,
- merkitä tiedoksi Matinsaaren infran suunnittelutilanteen ja asemapiirrokset.

 

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________

 

 

 

 

Khall 20.11.2023 § 284  

191/10.03.01.03.00/2021 

 

 

Lausunnon ovat antaneet seuraavat tahot:

 

 Traficom toimii Suomen merikarttaviranomaisena ja  pyytää huomioimaan, että vesistön ylittävien siltojen valmistumisesta tulee ilmoittaa sille. Lisäksi Traficom ohjeistaa siltojen alikulkukorkeuden merkitsemisestä. Muilta osin Traficomilla ei ole huomauttamista hankkeeseen.

 

-          Pyhäjoen kunta: Traficomin esittämät seikat huomioidaan hankkeen toteutuksessa

 

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus katsoo, että hanke on

toteutuskelpoinen. Hanke ei sanottavasti loukkaa yleistä tai yksityistä etua. Hakemuksessa on huomioitu mahdolliset työnaikaiset haitat ympäristölle sekä näiden ehkäisy taikka vähentäminen. Hanke ei vaaranna vesienhoitosuunnitelmassa esitettyjen tilatavoitteiden saavuttamista.

 

ELY-keskus nostaa kuitenkin esiin kysymyksen Matinsaaren luontoarvokohteiden huomioinnista suunnitelmissa läjitysalueiden osalta ja huomauttaa, että vaikutusten arvioinnista puuttuu tieto siitä, että suunnittelualue sisältyy maakunnallisesti arvokkaaseen Pyhäjoen suun kulttuurimaisema-alueeseen (MRKY 2015) ja toteaa, että lähtötiedot vaikutusten arvioinnissa ovat puutteellisia rakennetun kulttuuriympäristön osalta.

 

-          Pyhäjoen kunta: Kaavamääräyksissä todetut saaren keskosan VR/s -merkinnät ovat olleet hankkeen suunnittelussa huomioituna, eikä niitä tulla käyttämään siltojen rakentamisaikaisten läjitettävien leikkausmassojen läjitysalueena

-          siltahankkeen vaikutusarvioinnit kulttuuriympäristöön perustuvat Matinsaaren yleis- ja asemakaavojen aikana laadittuihin selvityksiin

-          uusi erillinen kevyen liikenteen silta korvaa nykyisen puisen kävelysillan, ja jää kauemmas Kaukon kalarannasta, johon hankkeella ei ole vaikutusta

 

 Pohjois-Pohjanmaan museo toteaa lausunnossaan, että haetulle vesilain mukaisen luvan myöntämiselle ei ole muinaismuistolain mukaista estettä. Museo kuitenkin muistuttaa, että mikäli kaivutöissä tavataan merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä (kiveyksiä, kuoppia, perustuksia, tms. rakenteita) tai irtaimia muinaisesineitä, tulee työ muinaismuistolain 14§ sekä 16§ mukaisesti keskeyttää ja viipymättä ilmoittaa asiasta Pohjois-Pohjanmaan museolle

 

-          Pyhäjoen kunta: Pohjois-Pohjanmaan museon esittämät seikat huomioidaan hankkeen toteutuksessa

 

Lapin ELY-keskus toteaa lausunnossaan, että sillä ei ole hakemuksesta huomautettavaa. Hakemuksen arviota hankkeen kalataloudellisista vaikutuksista voidaan pitää hakemuksessa esitetyt tiedot huomioiden oikeansuuntaisena.

 

-          Pyhäjoen kunta: Lapin ELY-keskuksen lausunnossa ei ole hankkeeseen vaikuttavia huomautuksia

 

Liitteenä olevassa muistutuksessa esitetään, että Matinsaareen menevä pengertie puretaan tai sillat rakennetaan viipymättä. Alla kursiivilla muistuttajan tekstiä ja kunnan vastine sisennettynä.

 

"Pyydän että koska siltojen rakentamiselle on annettu aikaa 5v, puretaan väliaikaiset sillat täksi ajaksi kokonaan, tai uudet sillat rakennetaan viipymättä."

 

-          Pyhäjoen kunta: Siltojen rakentamiseen ei tässä vaiheessa voida ryhtyä, koska Matinsaaren asemakaava ei ole lainvoimainen, eikä hanke ole talousarviossa mukana. Siltojen rakentaminen erillään infran muusta toteuttamisesta ei ole mahdollista ilman merkittäviä haittoja ja lisäkustannuksia hankkeen muulle rakentamiselle.

-          Pengertietä ei voi purkaa ennen uusien siltojen rakentamista, koska Matinsaarella on kunnalle edelleen käyttöä

-          Lähempänä Kaukon kalarantaa oleva kävelysilta on ollut paikalla jo pitkään, eikä sen purkaminen tule tässä vaiheessa kyseeseen

 

" Virtaus oman talomme edessä ( omistamme oskula 625-405-5-120 ja lehtelä kiinteistöt matinsaaren edessä ) on aivan olematon.

 

Venepaikka missä on venettä pidetty tonttimme edessä viimeiset 60v on kasvanut umpeen. Joki kasvaa umpeen tuhkasennokan, lahnaojan ja matinsaaren mutkasta, koska rumpuputket eivät vedä tarpeeksi ja ovat liian korkealla. Ymmärtääkseni viitasammakoita oli lahjaojassa ja tätä on suojeltava. Nyt joki kasvaa tästä umpeen koko ajan.  "

 

-          Pyhäjoen kunta: pengertien alitse kulkee kaksi isoa rumpuputkea, jotka riittävät saaren ympäri kiertävän uoman virtaukselle. Pengertie on meriveden korkeuden vaihtelun vaikutusalueella ja paikalla tehtyjen tarkkailujen yhteydessä ei ole havaittu merkittävää padotusta

-          veneenpitopaikan umpeenkasvaminen ei ole voinut tapahtua tämän hankkeen aikana. Tulvasuojehankkeessa alue raivattiin risukosta

-          Matinsaaren ympäri kiertävää uomaa ruopattiin osana tulvasuojeluhanketta

 

Lisäksi pieni saari joka meidän talon edessä ( liitteenä kuva ) ei ole enää saari koska veden kierto on suljettu. Kohta missä ei ole rumpua / siltaa on ympyröity. Pieni uoma on täysin umpeen kasvanut jo ja haisee. Lisäksi kunta on ilmoittanut ettei tätä avata ikinä vaikka kaavaan asia on piirretty toisin. Kunnasta ilmoitettu että koko tuo pieni kanava läjitetään umpeen. Kunnan mukaan tähän on lupa. Olen asiasta ollut ely keskukseen yhteydessä aiemmin jo. "

 

-          Pyhäjoen kunta:  Kunnasta ei ole ilmoitettu kanavan umpeen läjittämisestä. Uoma ja saari olivat kyllä tulvasuojeluhankkeessa luvitettu ja merkitty läjitysalueeksi, mutta mm. naapureiden toiveesta uomaa ei täytetty. Pienen saaren päältä poistettiin kasvusto ja sille maisemoitiin toiselta puolelta nostetut ruoppausmassat

-          Liitekarttaan merkittyyn ympyröityyn kohtaan on katusuunnitelmissa merkitty rumpu kanavan veden vaihtumiseksi.  Hankkeen siirtymisen vuoksi sitä ei ole vielä tehty, mutta se voidaan siihen toteuttaa. Venereittiä siihen ei kuitenkaan voida luvata.

 

"Toivon että sillat viipymättä poistetaan tai rakennetaan uudet. Ettei väliaikaiset sillat seiso paikallaan seuraavat 5 vuotta ja kunta käytä saarta kaatopaikkana niin kuin tähän saakka."

 

-          Pyhäjoen kunta:  Matinsaareen on välivarastoitu MARA-asetuksen mukaista betoni- ja tiilimurskaa kunnan rakennusten purkukohteista. Materiaalia käytetään kunnan infrarakentamiskohteissa, joten kulkuyhteys saareen täytyy säilyttää.

 

Oheismateriaalina selityspyyntö, lausunnot ja muistutus. Selityksen antamiselle on saatu lisäaikaa 30.11.2023 asti.

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus päättää antaa Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle Pyhäjoen kunnalta pyydetyn selityksen selostusosan mukaisesti.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________