Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 29.05.2023/Pykälä 143


 

TE2024-uudistus / Oulun kaupungin esitys maakunnallisesta työllisyysalueesta / Kannanottopyyntö / Lopputulema

 

Khall 08.05.2023 § 122 

 

Oulun kaupunki kirjoittaa:

 

" Oulun kaupungin esitys maakunnallisesta työllisyysalueesta

 

Yleistä uudistuksesta

 

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinotoimistoilta siirtyy kunnille 1.1.2025. Tämä on kunnille uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Kunnan rahoitusvastuu laajenee.

 

Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalveluiden tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta yhdessä kuntien elinvoimapalveluiden kanssa. Kun työllisyys- ja koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla, tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta.

 

TE-palvelut siirretään kunnille tai useammasta kunnasta muodostuville työllisyysalueille, joiden työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee olla maantieteellisessä yhteydessä toisiinsa ja niiden tulee muodostaa työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.

 

Siirtyviä tehtäviä hoitavan henkilöstön siirtyminen TE-toimistoista, ELY-keskuksista ja KEHA-keskuksesta katsotaan liikkeen luovutukseksi.

 

Kunnilta vaadittavat toimenpiteet

 

Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta ja ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Valtioneuvosto voi tietyin laissa määritellyin perustein myöntää järjestämisvastuun työllisyysalueelle, jonka työvoimapohja on alle 20 000 henkilöä. Poikkeuslupa edellyttää, ettei palveluiden saatavuus alueella vaarannu.

 

Kuntien, jotka muodostavat työllisyysalueen, on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle sopimus yhteisestä toimielimestä tai kuntayhtymän perussopimus. Sopimus on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle kahden viikon kuluessa yhteistoimintasopimuksen tai perussopimuksen hyväksymisestä.

 

Työllisyysalueen kuntien on toimitettava Työ- ja elinkeinoministeriölle suunnitelma, josta tulee käydä ilmi:

. laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen varattavat taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen

. laissa tarkoitettujen palvelujen tuottamista ja kohdentamista koskevat ratkaisut

. toimipisteiden määrä ja sijoittuminen

. yhteistyötahot ja -muodot

. työperäisen maahanmuuton, työvoiman ja työpaikkojen kohtaannon sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen

. varautuminen rakennemuutostilanteisiin

 

Valmistelutilanne Pohjois-Pohjanmaalla

 

Pohjois-Pohjanmaan kuntien valmius uudistukseen valmistautumiseen vaihtelee kunnittain. Osin tästä johtuen Pohjois-Pohjanmaan liitto on käynnistänyt kuntien palveluiden suunnittelua ja organisointia tukevan hankkeen, joka tuottaa tietoa työllisyysalueiden muodostamisen tueksi, tietoa rahoituksesta sekä uudistuksen vaikutuksista kuntatalouteen.

 

Hankkeessa on laadittu vaihtoehtoiset tarkastelut/skenaariot Pohjois-Pohjanmaan työllisyysalueiden vaihtoehdoista ml. tulevaisuustarkastelu eri vaihtoehtojen tulevaisuuden kehityksestä huomioiden mm. väestö- ja työvoiman määrän kehitys.

 

Esitys maakunnallisesta mallista

 

Pohjois-Pohjanmaa on pitkien etäisyyksien maakunta eikä maakunta muodosta yhtenäistä työssäkäyntialuetta. Maantieteellisen yhtenäisyyden puuttumisen lisäksi Pohjois-Pohjanmaalla on vaikeuksia täyttää uudistukseen sisältyviä muita järjestämiskriteerejä. Työmarkkina- ja työssäkäyntialueita on useita, eivätkä ne aina täytä vaadittavaa 20 000 työvoimamäärää. Edellä mainittujen syiden vuoksi riittävien resurssien kokoaminen yhdenvertaisten palveluiden turvaamiseksi kaikkialla maakunnan kuntien alueella ei ole mahdollista.

 

Oulun kaupunki on Pohjois-Pohjanmaan liiton pyynnöstä selvittänyt mahdollisuutta yhden koko maakunnan kattavan työllisyysalueen perustamiseksi Pohjois-Pohjanmaalle.

 

Oulu on tehnyt maakunnan kuntajohtajien kokouksessa 18.4. esityksen maakunnallisesta mallista. Esitys perustuu ajatukseen, jonka mukaan Oulun kaupunki ottaa järjestämisvastuun lakisääteisistä tehtävistä koko maakunnan alueella, mutta varsinainen lakisääteisten palvelujen tuottaminen tehdään sopimusperusteisesti kuntien toimesta. Maakunnallisen mallin edellytyksenä on, että mukana ovat kaikki maakunnan kunnat.

 

Maakunnallisen mallin rakennetta ja reunaehtoja on esitelty liitteenä olevassa asiakirjassa. Oulun kaupunki ei pysty jalostamaan mallia eteenpäin, jos mallista ei ole riittävää yksimielisyyttä.

 

Oulun kaupungin esitys

 

Oulun kaupunki pyytää kuntanne kannanottoa esitettyyn maakuntamalliin.

 

A) Onko kuntanne valmis sitoutumaan yhteiseen maakunnallisen mallin valmisteluun esitellyltä pohjalta?

 

B) Jos ette ole valmis sitoutumaan esitettyyn malliin, niin olisitteko valmis ostamaan vastaavat keskitetyt palvelut Oulun kaupungilta tilanteessa, jossa päätätte tehdä oman työllisyysalueen?

 

Pyydämme vastauksianne viimeistään 5.5.2023. Vastaukset pyydämme lähettämään osoitteeseen kirjaamo@ouka.fi.

 

LIITE

Maakunnallisen mallin rakenne ja periaatteet "

 

Ehdotus:

Annetaan kokouksessa.

 

Päätös:

Pyhäjoen kunnanhallitus katsoo, että työllisyyspalveluiden maakunnallinen hoitaminen ei ole ensisijainen vaihtoehto.
__________

 

 

 

 

Khall 29.05.2023 § 143  

270/14.07.00/2023 

Oulun kaupunki kirjoittaa 12.5.2023:

 

" Oulun kaupunki

TE24 Uudistus

Dnro OUKA/4333/2023 12.5.2023

 

Pohjois-Pohjanmaan kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan liitto

 

Lopputulema Oulun kaupungin esitykseen maakunnallisesta työllisyysalueesta

 

Tausta

Oulun kaupunki lähestyi 21.4.2023 kirjeellä Pohjois-Pohjanmaan kuntia liittyen työllisyysuudistuksen järjestämisvastuualueisiin. Kirjeessä avattiin työllisyysuudistusta ja sille asetettuja tavoitteita sekä kunnille uudistuksessa asetettavia velvollisuuksia. Kirjeellä Oulun kaupunki halusi selvittää Pohjois-Pohjanmaan kuntien kannan koko maakunnan kattavaan, Oulu vetoiseen työllisyysalueeseen:

 

"Oulun kaupunki on Pohjois-Pohjanmaan liiton pyynnöstä selvittänyt mahdollisuutta yhden koko maakunnan kattavan työllisyysalueen perustamiseksi Pohjois-Pohjanmaalle. Oulu on tehnyt maakunnan kuntajohtajien kokouksessa 18.4. esityksen maakunnallisesta mallista. Esitys perustuu ajatukseen, jonka mukaan Oulun kaupunki ottaa järjestämisvastuun lakisääteisistä tehtävistä koko maakunnan alueella, mutta varsinainen lakisääteisten palvelujen tuottaminen tehdään sopimusperusteisesti kuntien toimesta. Maakunnallisen mallin edellytyksenä on, että mukana ovat kaikki maakunnan kunnat. Maakunnallisen mallin rakennetta ja reunaehtoja on esitelty liitteenä olevassa asiakirjassa. Oulun kaupunki ei pysty jalostamaan mallia eteenpäin, jos mallista ei ole riittävää yksimielisyyttä."

 

Oulun kaupunki pyysi kuntien kannanottoa esitettyyn maakuntamalliin. Kysymys oli jaettu kahteen osaan ja vastaukset pyydettiin viimeistään 5.5.2023:

 

A) Onko kuntanne valmis sitoutumaan yhteiseen maakunnallisen mallin valmisteluun esitellyltä pohjalta?

 

B) Jos ette ole valmis sitoutumaan esitettyyn malliin, niin olisitteko valmis ostamaan vastaavat keskitetyt palvelut Oulun kaupungilta tilanteessa, jossa päätätte tehdä oman työllisyysalueen?

 

Kuntien vastaukset ja Oulun kaupungin jatkotoimet

 

Kaikkiaan 20 kuntaa on ilmoittanut kantansa. Oulun kaupunki kiittää vastauksista. Näistä kunnista kymmenen kuntaa vastusti maakunnallista mallia. Koska Oulun kaupunki edellytti esityksessään, että maakunnallisen mallin ehtona on, että mukana ovat kaikki maakunnan kunnat, ei maakunnallisen mallin valmistelua jatketa.

 

Oulun kaupunki tekee valinnan kahden vaihtoehdon väliltä: Oulun kaupunki toimii järjestämisalueena yksin tai Oulun kaupunki toimii järjestämisvastuukuntana lähikuntien muodostamalla alueella. Lähikunniksi katsotaan Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Tyrnävä, Utajärvi, Pudasjärvi ja Vaala. Näille mainituille lähikunnille lähetetään päätösvalmistelua varten erillinen kirje tarkentavine kysymyksineen. "

 

Ehdotus:

Kunnanhallitus merkitsee asian tiedoksi.

 

Päätös:

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - - -
Merkittiin, että valtuuston puheenjohtaja Niko Rantanen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 18.58.
__________