RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajoki.fi:443/D10_Pyhajoki/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Valtuusto
Pöytäkirja 14.12.2022/Pykälä 99
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Maksuton varhaiskasvatus
Khall 28.11.2022 § 342
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016, asiakasmaksulaki) 5 §:ssä säädetään kokoaikaisen varhaiskasvatuksen kuukausimaksusta. Varhaiskasvatuksen kuukausimaksu saa olla enintään perheen koon mukaan määräytyvän maksuprosentin osoittama euromäärä vähimmäistulorajan ylittävästä kuukausitulosta. Laissa säädetään varhaiskasvatuksesta perittävistä enimmäismaksuista, ja kunta voi niin halutessaan periä myös laissa säädettyjä matalampia maksuja.
Maksujen määräytymisen perusteena olevia tulorajoja on korotettu lähimenneisyydessä kahteen otteeseen, vuosina 2018 ja vuonna 2021. Käytännössä tämä on merkinnyt asiakkaan näkökulmasta maksujen alenemista.
Opetus- ja kulttuuriministeriö järjesti vuosina 2018 - 2021 kolmessa vaiheessa 5-vuotiaitten maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilun. OKM:n mukaan lasten osallistumista varhaiskasvatukseen halutaan edistää, koska tutkimusten mukaan laadukas varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Se tasoittaa erilaisista kotitaustoista tulevien lasten lähtökohtia ja vähentää ennaltaehkäisevästi syrjäytymistä. Suomessa lasten osallistumisaste varhaiskasvatukseen on alhaisempi kuin esimerkiksi kaikissa muissa Pohjoismaissa.
Hallitus on antanut esityksen (HE 228/2022), jolla ehdotetaan muutettavaksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annettua lakia siten, että varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja alennettaisiin nostamalla tulorajoja 33 prosenttia. Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Muutoksen johdosta kuntien maksutuottojen arvioidaan alenevan noin 70 miljoonaa euroa (noin 225 miljoonasta eurosta, eli noin 31 %). Tämä on määrä kompensoida kunnille kohdistamalla aiempaa suurempi osa yhteisöveron tuotosta kunnille. Verontilityslain ja tuloverolain muuttamisesta annetaan erillinen hallituksen esitys. Lain on määrä tulla voimaan 1.3.2023.
Jotkut kunnat ovat siirtyneet maksuttomaan varhaiskasvatukseen.
Pyhäjoen kunnan sivistyslautakunta on talousarvioehdotuksessaan budjetoinut varhaiskasvatusmaksutuloja 97 000 € vuodelle 2023. Mikäli edellä kuvatun Suomen hallituksen esityksen mukainen järjestely toteutetaan, voidaan sen arvioida vähentävän maksutuottoa vähintään 30 000 € ja sivistyslautakunnan esitystä tulee tältä osin tarkistaa. Järjestelyn voi arvioida lisäävän jossakin määrin varhaiskasvatuspalvelujen kysyntää. Toisaalta se vähentäisi merkittävästi varhaiskasvatuksen hoitomaksuihin liittyvää hallinnollista työtä.
Ehdotus:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Pyhäjoen kunta ei peri varhaiskasvatusmaksua 1.1.2023 alkaen. Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätös:
Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________
Valt 14.12.2022 § 99
190/12.07.00.00/2022
Päätös:
Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.
__________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |